گزیده فرهنگ و هنر

ساخت وبلاگ

به گزارش پارس به نقل از فارس، حوزه هنرهای تجسمی در هفته‌ گذشته رویدادهای داخلی و خارجی را شاهد بود که می‌توان حضور انیمیشن پسرک در جشنواره اسپانیا، تأسف نیرومند از سرگردانی برخی آثار جشنواره فجر، حاتمی‌کیای پسر در مسیر پدر، پوستری برای «عماد مغنیه»، طرحی برای اطمینان از خرید و فروش اثر هنری، تابلوهای خط خطی گنجینه موزه هنرهای معاصر و 13 سالگی «جشن تصویر سال» اشاره کرد.

* تأکید مدیرخانه کاریکاتور ایران برای حضور در کارگاه‌های آموزشی

در هفته‌ای که گذشت یکی از موضوعات مورد بحث با مدیرخانه کاریکاتور ایران، برپایی کارگاه‌های آموزشی بود. «سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی» علاوه بر اینکه شخصاً در این ورک‌شاپ‌ها شرکت کرده، از دیگر اساتید دعوت می‌کند تا برای اجرای این کار به دیگر استان‌های کشور سفر کنند.

وی در خصوص محورهای ورک‌شاپ‌ها بیان داشت: در این جلسات بیشتر به بحث، ایده‌یابی و تکنیک در کاریکاتور و همچنین استفاده از ابزار مناسب پرداخته می‌شود. به عنوان مثال «فرامرز کشتکار»، طراحی‌ فوق‌العاده در کار چهره و معمولی دارد که با نرم‌افزار کار می‌کرد. در یکی از ورک‌شاپ‌ها به او گفتم که حیف است با این توانایی که دارید، کار دست جای خود را به نرم‌افزار بدهد. در واقع در این جلسات از جهت ارتباط با مخاطب روی مباحث غنای تصویری، تکنیکی و موضوعی کار می‌کنیم.

* انتشار پوستری برای «عماد مغنیه»

به مناسبت هشتمین سالروز شهادت «عماد مغنیه» به عنوان اسطوره جهاد و مقاومت در حزب‌الله لبنان، پوستری همراه با پیام سیدحسن نصرالله در شهادت این فرمانده حزب‌الله منتشر شد.

* درباره توسعه اقتصاد هنر و صنایع دستی

لطف‌الله فروزنده از کاندیداهای اصولگرای دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی پیرامون توسعه اقتصاد هنر، اظهار داشت: کشور ما دارای فرهنگ‌های متنوع است که هر فرهنگی هم صنایع دستی و هنرهای مخصوص به خود را دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان که یکی از استان‌های مرزی است، استعداد فراوان و ظرفیت بالایی در زمینه‌های مختلف صنایع دستی، فرش، هنرهای دستی با سنگ و صنایع دریایی دارد و می‌تواند به اشتغال کشور کمک کرده و همچنین وارد بازار جهانی شود.

* «بزنگاه» به استقبال انتخابات رفت

مجله طنز «بزنگاه» با مدیرمسئولی «مازیار بیژنی» به شماره هفدهم رسید. «ای که دستت می‌رسد رأیی بده!» عنوان کاریکاتوری است که روی جلد جدیدترین شماره هفته‌نامه طنز و کاریکاتور «بزنگاه» چاپ شده است. این مجله با چاپ این کاریکاتور و دیگر آثار با زبان طنز به استقبال انتخابات رفته است.

* طرحی برای اطمینان از خرید و فروش اثر هنری

یکی دیگر از برنامه‌های هفته گذشته برگزاری نشست خبری انجمن مجموعه‌داران ایران بود که منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران در این نشست اظهار داشت: نمایشگاه آثار هنرمند نقاش خودآموخته «لئون کهن» در روز 29 بهمن‌ماه ساعت 16 در گالری ژینوس با تقدیر از این هنرمند برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه 30 اثر از این هنرمند به قیمت یک میلیون تا سه میلیون قیمت‌گذاری شده و به فروش می‌رسد. البته قابل ذکر است که آثار این هنرمند در گالری‌ها به قیمت 2 تا 7 میلیون به فروش گذاشته شده بود؛ ما هم طی صحبت با لئون کهن، برای داد و ستد این آثار قیمت را پایین‌تر آوردیم.

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران با اشاره به یکی از طرح‌های این انجمن بیان داشت: این طرح، طرح برگشت آثار هنری در نمایشگاه‌ها یا اکسپوها یا حراج‌ها به صورت اختصاصی است، که این آثار به فروش می‌رسد.

وی درباره اهداف این طرح اضافه کرد: حمایت از هنرمندان، کارشناسی دقیق آثار هنری، صدور گواهینامه آثار، تضمین درباره ارزش آثار هنری، حمایت از مجموعه‌داران، بالا بردن اعتماد بین خریداران و فروشندگان آثار هنری از جمله اهداف این طرح است.

رئیس انجمن مجموعه‌داران گفت: تاکنون 1500 مجموعه‌دار را در سراسر کشور شناسایی کردیم که با 500 نفر از مجموعه‌داران ملاقات شده، از 350 نفر تاریخ شفاهی گرفته‌ایم و 100 نفر را به سازمان میراث فرهنگی معرفی کردیم

* تابلوهای خط خطی که مخاطب را به چالش می‌کشاند

دیوارهای موزه هنرهای معاصر تا هفتم اسفند ماه میزبان آثاری از گنجینه این موزه است؛ بخشی از این آثار برای نخستین بار به نمایش درآمده است و به سال‌های 1883 تا 1976 برمی‌گردد.

این 42 اثر از هنرمندان خارجی و ایرانی است که می‌توان به هنرمندانی از جمله بهمن محصص، حسین‌زنده‌رودی، محسن وزیری‌مقدم، بهجت صدر، سهراب سپهری، علیرضا مافی، ناصر عصار، جکسون پولاک، فرانسیس بیکن، فرانتز کلاین، ویلم د کونینگ اشاره کرد.

هر یک از این تابلوها مفاهیمی را به همراه دارند که بیننده را به فکر فرو می‌برد که خالق اثر در زمان طراحی روی بوم، به چه چیزی فکر می‌کرد و می‌خواست چه مفهومی را به مخاطب انتقال دهد و در اینجا اثر و مخاطب را به حال خود رها می‌کند تا برداشت خود را داشته باشد.

* انتخاب 22 اثر در بخش رقابتی جشنواره تجسمی فجر

مجتبی آقایی دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: بعد از اعلام فراخوان بیش از 9 هزار اثر در بخش رقابتی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از بین این آثار، 205 اثر انتخاب شد.

وی ادامه داد: در ادامه داوری آثار از بین 205 اثر، 22 اثر را به مناسبت 22 بهمن به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند که این برگزیدگان روز هشتم اسفندماه در تالار وحدت تجلیل می‌شوند.

* انیمیشن پسرک در جشنواره اسپانیا

انیمیشن «پسرک» ساخته «مونا عبدالله‌‌شاهی» این بار به شایستگی به جشنواره Ecozine اسپانیا راه پیدا کرد. این انیمیشن پیش از این توانسته بود در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضوری موفقیت‌آمیز داشته باشد و در بار آخر توانست عنوان بهترین انیمیشن جشنواره AYACC در چین را برای خود و سینمای ایران رقم بزند.

* انسان علیه انسان

«علیرضا ذاکری» گرافیست و کاریکاتوریست مطرح کشور، در تابلوی «انسان علیه انسان» با اشاره به ظهور داعش و مباحث سرمایه‌داری در هشتمین جشنواره تجسمی فجر شرکت کرد.

در نوشتاری این اثر آمده است: «تاریخ بشر شهادت می‌دهد بر ستم ستم‌کاران! تاریخ بشر پر است از اندیشه‌های خطرناکِ جمعی  منفعت‌طلب! آنهایی که جز منافع خود سودای دیگری در سر ندارند. ثروت‌اندوزی و کسب قدرت، دلیل بزرگی برای رفتار خودخواهانه‌ی آنهاست!»

* حاتمی‌کیای پسر در مسیر پدر

یوسف حاتمی‌کیا فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا که تاکنون چند فیلم کوتاه و مستند را کارگردانی کرده، با مستند «چشم جنگ» که روایتی از زندگی سعید صادقی عکاس جنگ است، در بخش مستند جشنواره تجسمی فجر حضور دارد.

این فیلم 28 بهمن‌ماه در سومین روز از بخش مستند هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از ساعت 18:30 در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران اکران می‌شود.

* مستند هنرهای تجسمی فجر

در هفته گذشته؛ 4 روز از سینما تک موزه هنرهای معاصر به پخش مستند‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر اختصاص داشت؛ این بخش شامل فیلم‌های مستندی است که به سوژه‌های پژوهشی این هنر یا به زندگی هنرمندان عرصه تجسمی پرداخته است.

این فیلم‌ها از روز 26 بهمن به مدت 4 روز در سینما تک موزه هنرهای معاصر ایران به نمایش گذاشته شد. این فیلم‌ها بیشتر منبع پژوهشی هستند و افرادی خاص از آن استقبال می‌کنند؛ بعد از اکران نیز فیلم‌های منتخب در 8 اسفند ماه طی مراسمی در تالار وحدت معرفی می‌شوند.

* گرافیک متحرک برای شورای نگهبان

در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی، خانه طراحان انقلاب اسلامی اقدام به طراحی گرافیک متحرک با عنوان «چشم بینا» کرده است.

این اثر به پرسش‌هایی که ممکن است به ذهن خیلی از مردم خطور کند، پاسخ می‌دهد؛ سؤالاتی از جمله آیا نهادی مانند شورای نگهبان در سایر کشورهای جهان وجود دارد؟!  آیا فقط در ایران صلاحیت کاندیداها بررسی می­‌شود؟ نمایندگان مجلس در کشورهای دیگر چگونه تأیید می‌شوند؟

پاسخ این پرسش­‌ها و مقایسه روند نظارت بر انتخابات در ایران و سایر کشورهای دنیا در این گرافیک متحرک وجود دارد.

* سرگردانی در هنر

محمدحسین نیرومند پژوهشگر عرصه هنر در خصوص نمایشگاه هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها فرصتی است تا هنر تجسمی ایران دیده شده و آثار و تجربه‌های جدیدی به نمایش گذاشته شود اما مشکل اصلی این است که حضور مردم در این نمایشگاه‌ها پررنگ نیست و مردم هم با آن ارتباط ندارند.

وی افزود: در مجموع نوعی سرگشتگی و پریشان‌حالی در آثار هنری جشنواره تجسمی  و همچنین فیلم فجر دیده می‌شود. در واقع صبوری، مطالعه، ژرف‌اندیشی در جوان‌ها کم شده و این آثار هم ناشی از همین کمبودهاست.

* 13 سالگی «جشن تصویر سال»

سیف‌الله صمدیان دبیر «جشن تصویر سال» درباره نمایش آثار برگزیده عکاسی در سیزدهمین دوره‌ این رویداد، گفت: امسال از بین 40 هزار فریم عکسی که به‌دست ما رسید، 500 تابلوی عکس‌ روی دیوار گالری‌های خانه هنرمندان ایران خواهد رفت. 300 عکس موبایلی و همچنین 65 اثر گرافیک همراه 40 هنرمند مهمان در بخش گرافیک حضور دارند و در بخش کاریکاتور هم 57 اثر روی دیوار می‌رود و 30 نفر هم هنرمند مهمان داریم. در بخش فیلم هم 56 فیلم در بخش جوانان زیر 25 سال و 148 فیلم در بخش آزاد نمایش داده خواهد شد.

وی ادامه داد: جمعه 30 بهمن افتتاحیه نمایشگاه تصویر سال است که در همه نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران از ساعت 16 بدون تشریفات رایج در افتتاحیه‌های دیگر، آغاز به کار خواهد کرد. مراسم اختتامیه جشن تصویر امسال و عکس دست جمعی تصویری ها، جمعه 14 اسفند برگزار خواهد شد.

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 133 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:50

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 134 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:50

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی اعلام کرد، با توجه به همزمانی چند برنامه فرهنگی هنری با اختتامیه جشنواره شعر فجر، برای استفاده بیش‌تر اهالی فرهنگ از این برنامه‌ها، مراسم اختتامیه نیم ساعت زودتر از زمان اعلام شده آغاز خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش، مراسم پایانی و اهدای جوایز برگزیدگان دهمین جشنواره شعر فجر، فردا شنبه یکم اسفندماه 94 به جای ساعت 15 از ساعت 14:30 دقیقه آغاز خواهد شد.
 
در این مراسم، برگزیدگان کتاب‌های شعر سال 1393 در سه بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 124 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:50

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «تماشاخانه مسعودیه» به تازگی زیر نظر بخش خصوصی در یکی از قسمت‌های عمارت مسعودیه که در گذشته حوضخانه بود، فعالیتش را آغاز کرده است. این تماشاخانه با گنجایش 151 نفر همچون مرواریدی در صدف بزرگترین عمارت دوران قاجاری تهران جلوه‌گر شده است.
وقتی وارد عمارت مسعودیه شدیم، با آن همه شکوه و جلال و گچ‌بری‌های کم‌نظیرش، تصور هر چیزی را داشتیم غیر از اینکه یک سالن نمایش در آنجا میزبان ما باشد. سپس از دالان‌ها و محوطه گذر کردیم و معماری چشمگیر و حوضچه‌ها را نیز دنبال کردیم تا این که در بخش انتهایی مجموعه به یک در قوس‌دار فلزی رسیدیم که روی شیشه‌هایش عبارت «تماشاخانه مسعودیه» به چشم می‌خورد.
از پله‌ها پایین رفتیم که البته حوضخانه بودن آنجا دور از ذهن نبود. سقف تماشاخانه اصالت خودش را به لحاظ گچ‌بری و قدمت حفظ کرده بود.
ویلچرها یا همان جایگاه تماشاگران در فرورفتگی‌هایی که حاصل از معماری اصل بنا بود، جای داده شده بودند. همچنین صحنه تئاتر سه سویه بود که با توجه به فضای نمایش و میزانسن‌ها امکان اشراف مخاطب به دکور، آکسسوار و دیدن کامل بازیگران را از تماشاگرانی که در طرفین صحنه به تماشای نمایش نشسته بودند می‌گرفت. بنابراین برخی صحنه‌ها برای تماشاگر عقیم باقی می‌ماند.
نکته شایان توجه که همان لحظه شروع نمایش نظرمان را به خود جلب کرد، حضور سیستم نورپردازی و پروژکتورهایی بود که درست در راستای افق دید مخاطب قرار گرفته بود و جلوه‌ای به دور از هرگونه زیبایی‌شناسی داشت.
بعد از دقت بیشتر به سالن و تسهیلاتش متوجه شدیم که پارچه‌های سیاهی نیز به صورت موقت دور تا دور فضا بر روی دیوارها تا نیمه نصب شده بود. همچنین کف‌پوش‌هایی که همانند وصله‌ای روی زمین قرار گرفته بود و با هر حرکت بازیگر و یا رفت و آمد مردم تولید صدای نابهنجاری می‌کرد.
به هر حال حضور و وجود یک مکان تئاتری در دل یک بنای تاریخی می‌تواند نوید یک پاتوق فرهنگی را بدهد و صد البته این اقدام به شناخت و معرفی هرچه بهتر عمارت مسعودیه نیز کمک می‌کند و اینکه هیچ گونه دخل و تصرفی در سبک و سیاق معماری کهن این بنای تاریخی برای ایجاد نمایشخانه مسعودیه انجام نشده بود، نیز بسیار ستودنی است و عملی‌کردن این ایده خلاق باعث شده بود که عمارت با خروج از رخوت و عزلت‌نشینی، دوباره روزهای پر رونق و پر رفت و آمد خود را تجربه کند.
با همه این تفاسیر اگر این قسم اقدامات در دیگر بناهای تاریخی شهر هم صورت بگیرد، می‌توانیم شاهد روند رو به رشد بازدیدکنندگان ابنیه تاریخی از یک سو و افزایش میزان تماشاگران تئاتر از سوی دیگر باشیم. یعنی همان با یک تیر دو نشان زدن؛ هم لذت بردن و خاطره سازی در یک فضای تاریخی و هم دیدن نمایش. اما در این راستا باید نکات استاندارد در طراحی فضاهای نمایشی و سالن‌ها را نیز در نظر گرفت تا مخاطبان در شرایطی مناسب به تماشای آثار نمایشی بنشینند.
گزارش از: کیمیا عامری

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 130 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:27

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 107 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:27

این کارشناس موزه افزود: اتاق کار کمال‌الملک چسبیده به در ورودی بود که بخشی از آن تبدیل به نگهبانی و بخشی دیگر تبدیل به بانک شده است. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 108 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:27

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 115 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:42

سازهای گروه موسیقی «رستاک» در نهمین شب سی و یکمین جشنواره‌ موسیقی فجر کوک شد تا اعضای این گروه بار دیگر مخاطبانشان را میهمان موسیقی نواحی ایران کنند. +در ادامه عکسهای «مرضیه امیری» از کنسرت «رستاک» را… گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 115 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:42

1455891147296_81fca702-ca62-4818-8583-37b1a35ba61f.jpg

درِ تاریخی مسجد «سیدِ محمدیه نائین» که حدود یک سال پیش سرقت شده بود، امروز (جمعه 30 بهمن‌ماه) پیدا شد.

محمود مدنیان، مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نائین در جریان بازدید خبرنگاران از آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان که در حاشیه نهمین گردهمایی راهنمایان سراسر کشور در اصفهان صورت گرفت، پس از دریافت این خبر از سرهنگ کربلایی، فرمانده کل یگان ویژه حفاظت اعلام کرد: این در که دارای تزئینات و منبت‌کاری با قدمت 400 سال بود، حدود یک سال و دو ماه پیش از جایگاه اصلی خود در مسجد دزدیده شد، که از سه ماه پیش با ورود یگان حفاظت ویژه سرنخ‌هایی به دست آمد و سرانجام درِ تاریخی به سرقت‌رفته‌ این مسجد ارزشمند و قدیمی امروز کشف شد.

به گفته‌ او، درِ به سرقت‌رفته‌ مسجد «سیدِ محمدیه نائین» از منطقه نائین خارج نشده بود که یگان ویژه طی انجام عملیاتی موفق به شناسایی سارقان نیز شد.

مدنیان همچنین اظهار کرد: عملیات شناسایی این سرقت توسط سرهنگ کربلایی، فرمانده کل یگان ویژه حفاظت با هماهنگی یگان حفاظت اصفهان، اداره آگاهی نائین و با دستور مقام قضایی این شهرستان به نتیجه رسید.

به گزارش ایسنا، مسجد «سیدِ محمدیه نائین» یکی از قدیمی‌ترین مساجد نائین است که احتمال داده می‌شود، متعلق به دوره صفویه باشد. گنبد و درِ منبت‌کاری‌شده‌ این مسجد به تاریخ 997 هجری است.

انتهای پیام

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 111 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:42

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان ، نویسنده این کتاب و در پنج بخش به کلیات آسیب شناسی فضای مجازی، پیشینه آسیب شناسی فضای مجازی در ایران و جهان، چارچوب نظری آسیب شناسی فضای مجازی، پیامدهای استفاده از فضای مجازی در جهان و ایران، پرداخته و در نهایت نتیجه گیری و پیشنهادهای خود را هم در خصوص مسائل این حوزه ارائه کرده است.
 
وزیری ستا، مولف کتاب «آسیب‌شناسی فضای مجازی» معتقد است: مخاطب این اثر نسل جوان و دهه ۷۰ هستند چون امروز شتاب فزاینده‌ای در حوزه اطلاعات وجود دارد که موجب تهدید هویت ایرانی اسلامی آنها شده است. البته راه مقابله پاک کردن اصل مساله نیست بلکه باید به ابزارها مسلط شویم و در بستر IT و فضای مجازی فرهنگ‌مان را تشریح کنیم.
 
کتاب ۱۵۹ صفحه‌ای «آسیب‌شناسی فضای مجازی» در ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۰ هزار تومان از سوی انتشارات یاران مهر منتشر و راهی کتابفروشی‌ها شده است.

انتهای پیام/

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 139 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:27

کارگردان نمایش «در گندمزار دور» از جدایی زن و شوهر قصه خود و توهمات به وجود آمده گفت. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 130 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:27

به گزارش مشرق، اتومبیل مارک استون مارتین که به طور ویژه برای یکی از فیلم های سری جیمز باند با نام «اسپکتر» ساخته شده بود، به قیمت ۲.۴ میلیون استرلینگ به فروش رفت.

مدل DB۱۰ اتومبیل استون مارتین در یک مزایده که در لندن پایتخت انگلستان برگزار شد به قیمت ۲.۴ میلیون استرلینگ فروخته شد.

لباس دانیل کرگ هنرپیشه انگلیسی که در نقش جیمز باند ایفای نقش کرده بود نیز به قیمت ۹۸ هزار و ۵۰۰ استرلینگ به فروش رفت.

درآمدی که از این مزایده به دست می آید، به انجمن پزشکان بدون مرز اهدا خواهد شد.

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 125 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:27

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما، در حاشیه مراسم تجلیل از وی که شب گذشته پنجشنبه 29 بهمن ماه با حضور خانواده های شهدا و پس از نمایش فیلم «بادیگارد» برگزار شد، درباره نظر خانواده های شهدا و تاثیرگذاری فیلم روی آنها گفت: من فکر می کنم دیالوگ هایی که در فیلم بیان شد برای خانواده های شهدا و فرزندانشان آشنا آمده است و احساس کرده اند موقعیت ها و رابطه هایی که در فیلم به تصویر کشیده شده حرف دلشان است.

حاتمی کیا افزود: آنها بعد از تماشای فیلم موقعیت ها و دیالوگ هایی از آن را برای من مثال می زدند و من فکر می کنم این موقعیت ها برای آنها دلچسب بود. خود من پیش بینی نمی کردم که عزیزان خانواده های شهدای هسته ای و یا مدافعان حرم تا این حد استقبال کنند و خدا را شکر احساس مشترکی بین ما و آنها پیدا شد.

به گیشه فکر نمی‌کنم

وی در ادامه درباره آثار خود و استقبال از آنها میان مردم  و اینکه این آثار در گیشه هم می توانند موفق باشند، اظهار کرد: من چندان توجهی به گیشه ندارم چون بعضی از فیلم ها ممکن است در لحظه و در یک فصل جواب دهد و بعضی آثار در طول زمان جواب می دهند. من سه دهه است که در سینما فعالیت می کنم و فکر می کنم نسلی با فیلم های من شکل گرفته است که از فیلم ها خاطره دارد و با آنها پیش آمده است و این همان معنای در زمان بودن فیلم هاست.

کارگردان فیلم «بادیگارد» ادامه داد: اگر فیلم من فروش کند خوشحال می شوم اما اگر فروش نکند افسرده نخواهم شد چون معتقدم ممکن است حرفی که در فیلم بیان می کنم به زمان نیاز داشته باشد تا نسبت به آن فهم و درکی اتفاق بیافتد.

مساله من جریان فرهنگی جشنواره فجر است

وی در پاسخ به سوالی درباره حاشیه هایی که پس از صحبت‌هایش در جشنواره فیلم فجر ایجاد شده است، تصریح کرد: من می شنوم که آقای حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در جایی بیان می کند که هر کس به جشنواره فجر علاقه ندارد به این جشنواره نیاید. من با شنیدن این حرف احساس کردم که او، خود را صاحبخانه می داند در حالی که من فکر می کنم که آقای ایوبی یک مستاجر چند ساله است. خدا کند به او صدارت سفارت فرانسه را بدهند و بگذارد ما هم در عالم سینما کار خود را انجام دهیم.

حاتمی کیا با بیان اینکه خود را در حوزه سینما صاحبخانه می داند، اظهار کرد: جشنواره فجر به افرادی چون ما تعلق دارد و من خود را در میان این خانواده یکی از صاحبخانه ها می دانم. من کاری با سیمرغ ندارم چرا که برای من سیمرغ مساله نیست. صحبت بر سر سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر است؛ سیاستگذاری‌ای که اکنون گرفتار شده است. من از ایوبی سوال می کنم که اگر او را به عنوان رییس جشنواره بگذارند که آقای محمد حیدری را به عنوان دبیر انتخاب کرده است؛ آیا قبول می کرد که افرادی همچون جواد شمقدری، جواد شورجه ... داور باشند؟ مگر این افراد فیلمساز نیستند. ممکن است آقای ایوبی بگوید که سلیقه اش با این افراد نمی خواند پس او بر اساس نوعی سلیقه عده ای را انتخاب می کند که آنگاه آن اتفاقات رخ داده قابل پیش بینی بود.

کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه مسئولان جشنواره یک بازی کودکانه و نوعی دیپلماسی سطحی را در پیش گرفته اند، یادآور شد: اینکه گفته می شود انتخاب فیلم ها بر اساس نظر داوران بوده است بازی کودکانه ای است چرا که داوران انتخاب خود مسئولان جشنواره هستند و باید نسبت به آن پاسخگو بود. من معتقدم جشنواره امسال فیلم های بسیار متنوعی داشت و فیلمسازان بسیاری کار کرده و زحمت کشیده بودند و جایزه های خوبی هم گرفتند اما مساله من جریان فرهنگی جشنواره است. در این جریان فرهنگی آنهایی که محافظ نظام و ارزش های نظام هستند در نظر گرفته نمی شود، آنهایی که ما اکنون می بینیمشان بادیگارد هستند.

جشنواره امسال برگ سیاهی برای دوستان بود

کارگردان فیلم «آژانس شیشه ای» اضافه کرد: این بادیگاردهای فرهنگی کسانی هستند که به آنها تعارفی زده شده و وارد این حوزه شده اند و هر لحظه هم منتظر هستند تا زودتر از موقعیت خود کنار بروند و وارد سفارتی و یا کشور دیگری بشوند که ای کاش زودتر بروند و ما در مسیر طبیعی کار خود را ادامه دهیم. من معتقد هستم جشنواره امسال برگ سیاهی برای دوستان بود.

کارگردان فیلم «چ» با بیان اینکه قبلا این رویدادها را پیش بینی می کرده است، گفت: آقای ایوبی و آقای جنتی از دنیای دیپلماسی و وزارت امور خارجه آمده اند، عالم وزارت امور خارجه عالم دیگری است و عالم فرهنگ و هنر مردان فرهنگی می خواهد که پای آن بایستند. اکنون آنها که مدافع آمدن این دوستان بوده اند خودشان دلشکسته هستند؛ کسانی که ابتدا فکر می کردند افکارشان با اینها یکی است و حالا می بینند اتفاق مورد نظرشان رخ نداده است و حتی احساس ترس می کنند.

حاتمی کیا اضافه کرد: افرادی که به عنوان مشاور در حلقه های این مدیران هستند از جنسی است که ارتباطی با خانواده های شهدا و آنچه که باعث ارزش های نظام است، ندارد. من اگر می توانستم در جشنواره امسال شرکت نمی کردم اما گاهی اوقات با خود فکر می کنم بچه ها و عوامل زیادی در فیلم من شرکت کرده اند که نیاز به تشویق شدن، دارند و باید دیده شوند اما وقتی این نوع رفتارها را می بینم متحیر می مانم که تا کجا این رفتارها ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه نبودن نام فیلمش در بخش نامزدهای بهترین فیلم به خاطر سخنانی بوده است که بعد از نشست خبری فیلم «بادیگارد» بیان کرده است، گفت: نامزد نشدن فیلم من هیچ ارتباطی با آن سخنان نداشت و در واقع قبل از اینکه من آن سخنان را بیان کنم دفتر بسته شده بود البته سلیقه داوران همین بود و باید دید که آن کسی که این داوران کارگردانی کرده است چه کسی است؟ من معتقدم آقای حیدری کارگردان نیست بلکه همه اینها به آقای ایوبی باز می گردد.

نوعی اراده پشت این جریان است که تحمل افرادی مثل ما را ندارد

کارگردان فیلم «بادیگارد» با اشاره به اقدام جشنواره امسال عنوان کرد: آنچه که امسال در جشنواره انجام دادند نوعی سرکوب کردن است. من می ترسم که از ضربه زدن به من، دیگران که قرار است این مسیر را طی کنند ضربه بخورند. اگر به منزل من بیایید تعداد زیادی سیمرغ دارم بنابراین گرفتن سیمرغ مساله من نیست. تعدادی سکه هم نمی تواند مشکلی از من را حل کند اما آنچه که درد من است این است که فکر می کنم نوعی اراده پشت این جریان است که تحمل افرادی مثل ما را ندارد.

کارگردان فیلم «به رنگ ارغوان» توضیح داد: آنچه در پشت این جریان قرار دارد تنبیه کردن جریانی مثل ما است که می خواهند، بگویند هر کس چنین مسیری را می رود، بداند این راه خریداری ندارد. در همین روزها دیدیم که دو شبکه تلویزیونی پشت سر هم درباره فیلم «بادیگارد» حرف می زنند نه اینکه من تحمل نقد فیلمم را نداشته باشم اما سوالم این است که چرا این ترکیب ها انتخاب می شوند؛ ترکیبی که اگر اسم افراد را عوض کنید و به طور مثال به جای مجید بگویید جرج، فرقی ندارد چرا که نگاه آنها از طرف این کشور نیست. مجری هم در این برنامه تنها به خود و به ظاهر خود رسیده است تا اینکه بخواهد نظر بدهد و سوالی بپرسد حتی شخصی می گوید «من فیلم حاتمی کیا را ندیده ام اما فکر می کنم اتفاقی که در سینما رخ داده است و استقبال مردم به دلیل کنجکاوی است.»

هدف تنبیه کردن کسانی است که می خواهند بحث روز را به چالش بکشند

حاتمی کیا با اشاره به کسانی که با غیظ و غضب درباره فیلم او صحبت می کنند، تصریح کرد: این افراد کینه دارند البته اشکالی ندارد که کینه داشته باشند اما سوال این است که چرا آنتن در دست این افراد قرار می گیرد و چرا با این شدت تریبون در دست آنها وجود دارد. این افراد با فضایی که ما توسط خانواده های شهدا در این مراسم دیدیم غریبه هستند.

وی در پایان عنوان کرد: من در فیلم هایی که ساخته ام فقط درباره فضای خانواده های شهدا صحبت نکرده ام اما اکنون احساس نیاز کردم که باید چیزی دفاع کنم و غصه ام این است که متاسفانه دوستان این احساس نیاز را ندارند. من حاضرم قسم بخورم که پشت این ماجرایی که اکنون شکل گرفته است نوعی اراده وجود دارد. هدف از این اراده تنبیه کردن فیلمسازانی است که می خواهند مثل حاتمی کیا بشوند اینکه اگر کسی بخواهد این چنین فیلم بسازد و بحث روز را به چالش بکشد غریب واقع می شود.

منبع:مهر

انتهای‌پیام/

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 125 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 18:07

در بیست و یکمین جشنواره موسیقی فجر+ عکس‌های سید علیرضا حق‌شناس از این اجراموسیقی ما - مازیار فلاحی، خواننده پاپ که تا کنون سه آلبوم رسمی منتشر کرده است، در واپسین روزهای جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه… گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 134 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 18:07

فیلمبرداری فیلم سینمایی "سلام بمبئی" با حضور بازیگران ایرانی، هندی آغاز شد. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 144 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 18:07

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب گذشته رامبد جوان کارگردان، بازیگر تلویزیون و سینما با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش از اتمام فیلم‌برداری فیلم سینمایی «نگار» خبر داد.

فیلم «نگار» با درون ‌مایه درام معمایی که قرار بود پیش از این در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد ولی به دلیل طولانی شدن پروژه فیلمبرداری، از جشنواره باز ماند. جوان درصدد است تا فیلم در سال آینده، آماده نمایش و اکران شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «ما به این ته سیگار رژ لبی مشکوکیم. اما این به ما کمکی نمی‌کنه»

در این فیلم، نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، فریبا کامران، علیرضا شجاع نوری، افسانه بایگان، اشکان خطیبی، علیرضا آقاخانی، محمود کریمی، ایلیا کیوان، شایان کامروز، عیسی حسینی ایفای نقش می‌کنند.

رامبد جوان پیش از این هم با انتشار عکس یک خودرو، از حضور عوامل برنامه محبوب «خندوانه» در بین مردم شهرهای مختلف کشور خبر داد. عوامل تولید این برنامه برای برنامه ریزی سفر «کاروان خندوانه»، تاکنون به پنج منطقه‌ی کشور از جمله قزوین، اردبیل، کرمان، چابهار و هرمزگان سفر کرده‌اند.

سری جدید خندوانه تا پیش از ایام نوروز از شبکه نسیم پخش می‌شود.

انتهای‌پیام/

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 131 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:51

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی جنتی در شورای عالی سیاست‌گذاری ملی پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 اظهار داشت: همه ما فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم که بر اساس یک تکلیف اداری نیست، مسئله مشهد و خدمت به آستان مقدس رضوی مسئله‌ای است که با انگیزه‌های معنوی به آن می‌پردازیم و با تمام انگیزه و شوق و احساس مسئولیت به آن توجه داریم و وظیفه خود می‌دانیم.

وی افزود: رویداد مشهد 2017 در واقع یک وسیله‌ای برای اینکه توجه بیشتر جهان اسلام را به شهر مشهد و جمهوری اسلامی جلب کنیم، ضمن اینکه مردم ایران از نقاط دور و نزدیک نیز در این سال توجه ویژه‌ای به مشهد خواهند داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برنامه‌ای که برای این سال در نظر گرفته شده برنامه‌های بسیار خوبی است؛ ما در فضا نباید برنامه‌ریزی کنیم بلکه روی زمین و براساس امکانات و منابعی که در اختیار داریم باید برنامه‌ریزی کرد. شهرداری مشهد برنامه‌های خوبی را تدارک دیده و با توجه به تجربه و منابعی که دارد برنامه‌ریزی کرده است.

جنتی عنوان کرد: در حوزه عمران و شهرسازی باید به مسائل شهر مشهد بپردازیم اما امسال دولت سال سختی را گذراند و این سختی را همه مسئولان اجرایی احساس کردند. منابع بسیار محدود بود و اداره کشور در طول این یکسال معجزه بوده است و با منابعی که در اختیار داریم در پایان بهمن‌ماه دولت برای پرداخت حقوق و یارانه مردم با دشواری دارد تلاش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت با اوراق مشارکت و سایر ابزارها تلاش کرده است و کارهای خوبی در کشور صورت گرفته کارهایی در رابطه با رفع موانع و تولید صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: متناسب با منابعی که در اختیار داریم باید انتظارها را بالا ببریم نه اینکه انتظارها دست نیافتنی باشد و منابع تأمین نشود و بعد ادعا کنیم چرا کمکی به طرح‌ها نشده است. یکی از برنامه‌های دولت این است که مسئولین استان خراسان رضوی در جلسه هیئت دولت شرکت کنند و منابع و مسائل خود را بیان کنند.

جنتی تصریح کرد: بودجه سال 95 بسته شده است اما اعتباراتی است که در سفرهای استانی و ردیف‌های بودجه اختصاص پیدا می‌کند و در سفرهای استانی تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی گفت: ساختار خوبی برای مشهد 2017 تدارک دیده شده است، ساختاری منظم و در این 2 ماه احساس می‌کنم کارهای خوبی صورت گرفته است و قطعاً با این روال کار ارزشمندی را در سال 2017 به جهان اسلام ارائه خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تلاش داریم اجلاس‌های بین‌المللی که در دولت و دستگاه‌های مختلف اجرا خواهد شد به شهر مشهد و سال 2017 منتقل شود البته به این شرط که امکانات جانبی در مشهد فراهم باشد.

جنتی با اشاره به تسهیلات بانکی گفت: تسهیلات بانکی جزو مواردی است که برای جذب مشارکت بخش خصوصی می‌توان به آن توجه داشت و دولت بخشی از سود بانکی را در این راستا بر عهده می‌گیرد ضمن اینکه در بحث مشهد 2017 صداوسیما و سایر نهادها همکاری مضاعفی خواهند داشت چرا که مسئله‌ای است که تمام دستگاه‌ها برای ورود به آن انگیزه دارند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی پروژه‌های 2017 با دریافت اعتبارت ویژه به دنبال تکمیل و پیگیری خواهد بود و در جلسه شورای سیاست‌گذاری استانداری اعلام کند که کدام وزرا در اولویت هستند تا در جلسه حضور پیدا کنند. ضمن اینکه در حوزه کتاب و فیلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد که به شکل مطلوب و با ارائه کارهای ویژه‌ای ورود پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برای بحث خراسان بزرگ باید با تأمل بیشتری عمل کنیم، بیان کرد: ما می‌توانیم در حوزه فرهنگی و تمدنی فعالیت گسترده‌ای داشته باشیم و از طریق دبیرخانه اکو که وظیفه فعالیت‌های فرهنگی بر عهده دارد می‌توانیم مشهد 2017 را پیگیری کنیم.

جنتی با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی عنوان کرد: بحث اجلاس وزرای فرهنگ از دیرباز در آیسیسکو تشکیل شده است و هر 2 سال یکبار در یک کشور بر اساس داوطلبان انجام می‌شود اما بحث پایتخت فرهنگی اسلام از سال 2011 آغاز شده و در 3 شهر مکه، یک کشور آسیایی و یک کشور آفریقایی که ویژگی‌های فرهنگی بیشتری دارند پیگیری می‌شود.

وی افزود: بحث اجلاس وزرای فرهنگ تا سال 2024 در کشورهای مختلف مشخص شده است و قرار نیست در هر شهر و کشوری که پایتخت فرهنگی برگزار می‌شود اجلاس وزرا نیز تشکیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است تلاش‌هایی است که در استان خراسان صورت گرفته است و در سال آینده تمام تلاشمان را خواهیم کرد که این پروژه‌ها و طرح‌ها به ثمر برسد و به اهداف تعیین‌ شده برای مشهد 2017 دست یابیم.

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 125 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:51

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم اربعین سه شهید مدافع حرم اهل بیت علیه السلام (شهیدان مرتضی کریمی، علیرضا مرادی و حسین امیدواری) امروز جمعه 30 بهمن 94 از ساعت 14:30 الی 16:30 در حسینیه سیدالشهدا (ع)، بزرگراه سعیدی، شهرک ولی عصر (عج)، میدان شهید رجائی، انتهای خیابان سجادی جنوبی، خیابان عمرانی برگزار می شود.

سخنران: حجت الاسلام تویسرکانی از نمایندگی مقام معظم رهبری در بسیج

مداحان: آقایان حاج میثم مطیعی، حاج جواد حیدری و حاج امیر عباسی

انتهای پیام/

- - , .

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 129 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:51

هیئت داوران بخش نقد و یادداشت متشکل از آقایان محمدتقی فهیم، سیدناصر هاشم زاده، سعید مستغاثی، سید محمد حسینی و کیوان امجدیان، پس از بررسی 70 اثر راه یافته به بخش مسابقه، 25 اثر را به عنوان نامزدهای دریافت… گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 117 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:45

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 123 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:45